Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-06-06 |
タイトル |
|
|
タイトル |
大学体育授業におけるボールゲーム実施中の心拍数と主観的運動強度 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Rating of Perceived Exertion and Heart Rate of Ball Game in University Physical Education Classes |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
運動習慣 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
大学体育 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
心拍数(HR) |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
主観的運動強度(RPE) |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
情報通信技術(ICT) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
著者 |
益川, 満治
渡邉, 陵由
木村, 郷
工藤, 智里
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Mitsuharu, Masukawa |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Takayuki, Watanabe |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Go, Kimura |
|
|
言語 |
en |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Chisato, Kudo |
|
|
言語 |
en |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
弘前大学教育学部 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
八戸学院大学健康医療学部 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
弘前市立岩木小学校 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
弘前大学教育学部 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The purpose of this study was to determine whether it is possible to develop university physical education classes that include moderate- and high-intensity exercise by using information and communication technology (ICT) to determine exercise intensity through objective measures. The method involved 56 university students from April to July 2022, and the measurements were rating of perceived exertion (RPE) evaluation at the end of class and heart rate (HR) measurement during class; HR was measured using a wearable device (Polar H10). Results showed that RPE ranged from 11.9 to 14.1 (M=13.24) for volleyball/training and 11.7 to 17.6 (M=16.23) for basketball. HRmax was 190.5, HRmin was 84.8, and HRmean was 147.7 (SD=27.61). The results indicated that using HR to determine exercise intensity within a college physical education class can be used to develop a class that includes moderate- and high-intensity exercise. Exercises that could be expected to have training effects were secured for students taking the class through the weekly college physical education class. Based on these results, it was considered necessary to further develop classes using ICT in the future. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 弘前大学教養教育開発実践ジャーナル
巻 8,
p. 1-11,
発行日 2024-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
EISSN |
|
収録物識別子 |
2432-7425 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12787364 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
|
|
出版者 |
弘前大学 教育推進機構 教養教育開発実践センター |
|
言語 |
ja |
資源タイプ |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
Article |