WEKO3
アイテム
生きる力としての音楽教育 ― agency としての自律を育む視点から創作活動の有効性を捉える ―
http://hdl.handle.net/10129/0002000534
http://hdl.handle.net/10129/0002000534bce9b4ef-98da-4c5b-884f-96ac066292ef
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 生きる力としての音楽教育 ― agency としての自律を育む視点から創作活動の有効性を捉える ― | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | What is music education to acquire and improve the ability to create a sustainable society? : The effectiveness of creative activities from the perspective of fostering agency | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 自律 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 存在論 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 生きる力 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
アクセス権 | ||||||||
アクセス権 | open access | |||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
著者 |
清水, 稔
× 清水, 稔
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | Minoru, SHIMIZU | |||||||
言語 | en | |||||||
著者所属 | ||||||||
ja | ||||||||
弘前大学教育学部音楽教育講座 | ||||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to establish a definition of "Jiritsu (autonomy)" in education from an ontological perspective and to show the function of the place of music education in the growth of autonomy. It also aims to clarify its relationship to the "ikiru-chikara (ability to live)," which is the basic principle of the current Courses of Study. What has become clear is that autonomy is not to be viewed separately from heteronomy, but rather as an interrelated relationship in which autonomy encompasses heteronomy. Hence, a perspective beyond that as the third party which objectively perceives the linguistic activity that produces heteronomy is necessary when reflecting on one's own autonomy. It is also clear that this inter pretation of autonomy overlaps with the central concept of agency in the OECD Learning Compass 2030. This will serve to clarify the direction of future discussions on“ Jiritsu (antonomy)” in school education. |
|||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
ja : 弘前大学教育学部紀要 巻 131, p. 65-76, 発行日 2024-03-27 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 0439-1713 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00211590 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 弘前大学教育学部 | |||||||
言語 | ja | |||||||
資源タイプ | ||||||||
言語 | ja | |||||||
値 | Article |