WEKO3
アイテム
教養教育における「哲学対話」の意義 ~授業実践の記録と分析~
http://hdl.handle.net/10129/0002000198
http://hdl.handle.net/10129/00020001983e488cd5-e29d-4312-8eb6-a50e5da01d7d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-01-04 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教養教育における「哲学対話」の意義 ~授業実践の記録と分析~ | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Significance of the “Philosophical Dialogue” in Liberal Arts Education: Documentation and Analysis of Classroom Practice | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Liberal arts education | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Philosophical dialogue | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Capital of experiences | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
アクセス権 | ||||||||
アクセス権 | open access | |||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
著者 |
清水, 稔
× 清水, 稔
|
|||||||
著者(ヨミ) | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19564 | |||||||
姓名 | シミズ, ミノル | |||||||
言語 | ja-Kana | |||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19565 | |||||||
姓名 | Shimizu, Minoru | |||||||
言語 | en | |||||||
著者所属 | ||||||||
言語 | en | |||||||
値 | Faculty of Education, Hirosaki University | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Amid recent calls for a review of liberal arts education at universities, the effectiveness of the “philosophical dialogue” in educational activities has been attracting attention. This study aimed to examine the significance of the “philosophical dialogue” throughout the history of liberal arts ducation at universities and to verify its practical effectiveness. In the analysis and codification of the students’ post-class comments, “new ideas of my own,” “feeling of value for dialogue,” “revaluing past experiences,” “suggestions for future life,” and “inspiration” were the most frequent concepts found. Accordingly, the knowledge of philosophy and the place of the “philosophical dialogue” valorize personal experiences in a new way, thereby making personal experiences capital for the creation of new knowledge and idea. The present findings provide a perspective on the benefits of the “philosophical dialogue” in university liberal arts education. | |||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
ja : 弘前大学教養教育開発実践ジャーナル 巻 7, p. 1-14, 発行日 2023-03-31 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||
収録物識別子 | 2432-7425 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12787364 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 弘前大学 教育推進機構 教養教育開発実践センター | |||||||
言語 | ja | |||||||
資源タイプ | ||||||||
言語 | ja | |||||||
値 | Article |