ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20b-01 弘前大学教育学部紀要
  3. ~100号
  4. 90号

小学校教員養成課程のカリキュラムと入試に関する意識調査 : 実技科目への意見を中心とした, 所属学生, 現職教官と教員養成学部教官の意識の比較

http://hdl.handle.net/10129/467
http://hdl.handle.net/10129/467
ec046803-2918-428a-99cb-2e0a70241bd5
名前 / ファイル ライセンス アクション
AN00211590_90_95.pdf AN00211590_90_95.pdf (3.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-05-08
タイトル
タイトル 小学校教員養成課程のカリキュラムと入試に関する意識調査 : 実技科目への意見を中心とした, 所属学生, 現職教官と教員養成学部教官の意識の比較
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師体育
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 実技教科の重視
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 意識調査
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 麓, 信義

× 麓, 信義

麓, 信義

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 5090
姓名 フモト, ノブヨシ
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5091
姓名 Fumoto, Nobuyoshi
著者所属
値 弘前大学教育学部保健体育講座
著者所属
値 Department of Health and Physical Education, Faculty of Education, Hirosaki University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 A partial amendment of the Teachers License Act was made twice since 1980s. In the last amendment.
subjects the Act requires to get in university were drastically changed. This change has a big problem especially on primary school teacher's license. However. no clear explanation of the purpose of the change or no objection against the change had arisen in discussions among researchers of pedagogue. Therefore. it is
speculated that the opinions of the course teachers are different from that of the job site teachers. Then, the
purpose of this study was to identify the differences among opinions of concerned groups, that is the job site
groups and university teachers group.
156 first year students, 204 third year students. 108 primary school teachers (teachers) and 91 university
teachers (professors) who belong to teacher-training course answered a questionnaire. The questionnaire has
three dimensions. First is opinions about practical training subjects (arts and physical education). Second is
opinions about how to distribute subjects in curriculum to train primary school teacher who must teach eight
or nine subjects. The third is opinions about pedagogical principles in teacher college. Subjects were asked to
answer each statement (yes or no) on the five-point scale except three items (four-point scale) concerning the
third dimension.
The same twenty one items were given to all the four groups. Statistical analysis revealed that the four groups
were significantly different for ten out of the 21 items (four were 1% level, three were 5% level and three were
10% level). In most of these cases. mean scores of each group showed simply increase or simply decrease
tendency from first year students to teachers. This would reflect the amount of understanding the primary
school teacher's job. Professors' mean scores. however. did not show extrapolated value from the teachers'
mean score (Fig 1.2). Factor analysis using eight items asking opinions about how arts and physical education
should be also reveals that the professors had a quite different opinion from the other three groups.
From this data a role of teacher college professors in educational revolution in Japan and its limitation were discussed.
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 弘前大学教育学部紀要. 90, 2003, p.95-110
書誌情報 弘前大学教育学部紀要

号 90, p. 95-110, 発行日 2003-10-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0439-1713
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00211590
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 373.7
その他のタイトル
その他のタイトル Opinion survey concerning primary school tercher-traning curricula nad entrance examinations : A comparison of opinions among students, primary school teachers and university faculty concerning practical training subjects
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル ショウガッコウ キョウイン ヨウセイ カテイ ノ カリキュラム ト ニュウシ ニ カンスル イシキ チョウサ ジツギ カモク エノ イケン オ チュウシン トシタ ショゾク ガクセイ ゲンショク キョウイン ト キョウイン ヨウセイ ガクブ キョウカン ノ イシキ ノ ヒカク
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 弘前大学教育学部
資源タイプ
値 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:47:20.747660
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3