ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 教育学部・教育学研究科
  2. 20b-01 弘前大学教育学部紀要
  3. ~100号
  4. 98号

体育的身体論の課題と展望 : 個・身体・社会

http://hdl.handle.net/10129/246
http://hdl.handle.net/10129/246
3f7ed46e-e25b-49d4-b976-9ce482181e22
名前 / ファイル ライセンス アクション
AN00211590_98_31.pdf AN00211590_98_31.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-03-13
タイトル
タイトル 体育的身体論の課題と展望 : 個・身体・社会
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 individualized body
キーワード
主題Scheme Other
主題 systematized body
キーワード
主題Scheme Other
主題 phenomenology
キーワード
主題Scheme Other
主題 discipline
キーワード
主題Scheme Other
主題 modern systematic
キーワード
主題Scheme Other
主題 framework in schools
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 釜崎, 太

× 釜崎, 太

釜崎, 太

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 6234
姓名 カマサキ, フトシ
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 6235
姓名 Kamasaki, Futoshi
著者所属
値 弘前大学教育学部保健体育講座
著者所属
値 Department of Health and Physical Education, Faculty of Education, Hirosaki University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to inquire about body theories typically discussed in the field of physicaleducation and uncover problems currently faced in their application and obtain a clearer view on theirpossible solutions.
Body theories based on philosophical anthropology and phenomenology unveil the possibility ofphysical education being taught at modern schools by getting a more complete understanding of thehuman body. However, because such theories focus exclusively on the body itself, problems that exist insociety may be overlooked. On the other hand, body theories focusing on the relationship between thehuman body and society, whose focus falls away from the body itself, involve arguments that may serveas a basis for the reform of the existing systematic framework of physical education at schools.
Nonetheless, no clear views that break away from the existing systematic framework called educationhave come about. As pointed out by Manabu Sato in his theory about educational reform, following hisideas may heighten the possibility of reaching the new physical education.
― Learning is utilizing physical activities to try to regain the“ truly living individualized body” ratherthan a“ systematized body living under a system structure”.
― Learning is achieved through“ reflective teaching”.
― The structure of groups among school children is constantly rebuilt mainly by incidents comprisinga detachment from the current system.
― Improvement of teaching in schools, which should be individually tangible, is attained by actionresearch.
― A“ model of coexistence”, rather than a“ model of conflict” or a“ model of compromise”, is needed,since it acknowledges a variety of ideas on education methodology.
― A school is a“ learning community” where teachers, students, community residents, and educationaladministration personnel improve one another.
Considering the viewpoints on educational reform mentioned above and by reinterpreting the practicesof physical education applied in schools today, we should attempt to design a new structure whichbreaks away from the existing systematic framework for physical education.
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 弘前大学教育学部紀要. 98, 2007, p.31-44
書誌情報 弘前大学教育学部紀要

号 98, p. 31-44, 発行日 2007-10-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0439-1713
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00211590
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 780
その他のタイトル
その他のタイトル Problems and Prospects of Body Theories in the Field of Physical Education : Individual-Body-Society
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル タイイクテキ シンタイロン ノ カダイ ト テンボウ : コ シンタイ シャカイ
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 健康・スポーツ科学
出版者
出版者 弘前大学教育学部
資源タイプ
値 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:02:57.254757
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3