WEKO3
アイテム
音楽,ことば,身体をめぐって:高橋洋子『通りゃんせ』を読む
http://hdl.handle.net/10129/00006355
http://hdl.handle.net/10129/000063554e990de5-7d64-47d0-850a-ac53f798ec85
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | D_紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 音楽,ことば,身体をめぐって:高橋洋子『通りゃんせ』を読む | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | On Yoko Takahashi, her words, music and body | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | サウンドスケープ | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | アレクサンダー・テクニーク | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 文学 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
今田, 匡彦
× 今田, 匡彦
|
|||||||
著者(ヨミ) | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 13 | |||||||
姓名 | イマダ, タダヒコ | |||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 12 | |||||||
姓名 | Imada, Tadahiko | |||||||
著者所属 | ||||||||
弘前大学教育学部 音楽教育講座 | ||||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | “Japanese classical literature is known for the privileging of landscape and its description,” (Karatani, 1989, p.263). However, this natural flow or balance of influence between landscape or soundscape, and the Japanese language was broken off by an argent introduction of Euro-American logos in the 1880s. From 1887 to the early 20th century, there arose a movement for the “Unification of the Written and Spoken Languages,” in order to create a new written language in place of existing one. Since Euro-American logos is being believed and taken for granted in Japan, the body, which pays attention to landscape and soundscape in Japanese classical literatures is somehow forgotten. The Japanese novelist Yoko Takahashi, however, knows how to transparently describe landscape and soundscape through her body, just as Japanese classical literatures were intrigued about both landscape and soundscape merely as a weave of language. Referring to the concept of soundscape and the Alexander Technique, this paper attempts to enter that discourse from the specific erspective of music education |
|||||||
書誌情報 |
弘前大学教育学部紀要 巻 119, p. 67-76, 発行日 2018-03-28 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 弘前大学教育学部 | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0439-1713 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00211590 | |||||||
日本十進分類法 | ||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||
主題 | 760 | |||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||
オンガク コトバ シンタイ ヲ メグッテ タカハシ ヨウコ トウリャンセ ヲ ヨム |