WEKO3
アイテム
幼児教育における音楽活動の現象学的展望 ―幼児の創造性に対する保育者の視座としての理念の構築―
http://hdl.handle.net/10129/00007332
http://hdl.handle.net/10129/00007332db5ed28b-55a4-4508-9884-4f5aaa30fd89
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-05 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 幼児教育における音楽活動の現象学的展望 ―幼児の創造性に対する保育者の視座としての理念の構築― | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 自由保育と一斉保育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 哲学 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 創造性 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
清水, 稔
× 清水, 稔
|
|||||||
著者(ヨミ) | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19564 | |||||||
姓名 | シミズ, ミノル | |||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19565 | |||||||
姓名 | Shimizu, Minoru | |||||||
著者所属 | ||||||||
弘前大学教育学部音楽教育講座 | ||||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | In this paper, how nursery teachers and researchers should regard music education in early childhood education, whichis often regarded as a binary opposition between free-childcare and simultaneous-mass-childcare, is considered from aphilosophical perspective. In accordance with the phenomenological perspectives of philosophers, including Jacques Lacanand Maurice Merleau-Ponty, the freedom and institutionalization of infants and pre-school children engaged in creative actsand their possibilities for the future are examined. The results revealed that infants’ freedom of choice, including the notionof deviating from the premise of existing values, should be guaranteed. Furthermore, while discovering motivation, it isimperative to explore the creation of enhancements while supporting learning. The findings suggest that it is vital for childcare workers to have a flexible and improvised attitude. | |||||||
書誌情報 |
弘前大学教育学部紀要 巻 125, p. 77-87, 発行日 2021-03-31 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0439-1713 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00211590 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
その他のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | A phenomenological perspective of music activities in early childhood education: Building a philosophy as a foundation for childcare workers | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 弘前大学教育学部 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
値 | Article |