WEKO3
アイテム
音楽の創造行為における試行錯誤の理論化の試み(1)-「こと」と「もの」の関係性から捉える意味作用の再考察 -
http://hdl.handle.net/10129/00006475
http://hdl.handle.net/10129/00006475f6707e37-44ef-4355-ae41-fd8b74b817cb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-10-22 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 音楽の創造行為における試行錯誤の理論化の試み(1)-「こと」と「もの」の関係性から捉える意味作用の再考察 - | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 試行錯誤 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 哲学 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 言語活動 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
清水, 稔
× 清水, 稔
|
|||||||
著者(ヨミ) | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19564 | |||||||
姓名 | シミズ, ミノル | |||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19565 | |||||||
姓名 | Shimizu, Minoru | |||||||
著者所属 | ||||||||
弘前大学教育学部音楽教育講座 | ||||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | We use the phrase“ trial and error” to describe music-making. However, this usage indicates our misunderstanding of the concept. Music-making through“ trial and error” does not involve thinking with language or images. In music-making,“ trial and error” is an activity that denotes the process of creative music-making itself but not that of thinking, with the true meaning of the phrase being that sound is born of sound and music is created by music. One does not require logical thinking with language to enjoy music-making; the real pleasure lies in the fact that creative music-making produces a new experience that does not arise from the causal relationship of the self but rather is synchronically derive. This paper proposes a philosophy of music education to clarify the structure of signification as it impacts recognition. In Japan, there is a philosophy that linguistically conveys conceptualizations of recognition and existence through the categories Koto and Mono (things and matters), the relationship between the properties of which serves to clarify the nature of the phenomenon of the time axis.On the basis of my analysis of this conceptual distinction, the author propose an essential meaning and an effective approach toward“ trial and error” in the creation of music | |||||||
書誌情報 |
弘前大学教育学部紀要 巻 120, p. 65-74, 発行日 2018-10-12 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0439-1713 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00211590 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
日本十進分類法 | ||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||
主題 | 375 | |||||||
その他のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Re-considering the concept of Trial and error for creative music-making : A reflection on things, matters and the significations | |||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||
その他のタイトル | オンガク ノ ソウゾウ コウイ ニ オケル シコウ サクゴ ノ リロンカ ノ ココロミ 1 コト ト モノ ノ カンケイセイ カラ トラエル イミ サヨウ ノ サイコウサツ | |||||||
NIIサブジェクト | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教育・教育学 | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 弘前大学教育学部 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
値 | Article |