WEKO3
アイテム
「主体的な学び」の言葉がもたらす陥穽と音楽教育の意義 ―疑似的に一般化された用語を哲学の視点から問い直す―
http://hdl.handle.net/10129/00008050
http://hdl.handle.net/10129/0000805061354b79-e7d5-4320-bf36-36028b25af4f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-12-14 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 「主体的な学び」の言葉がもたらす陥穽と音楽教育の意義 ―疑似的に一般化された用語を哲学の視点から問い直す― | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 主体性 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 哲学 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 時間論 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
清水, 稔
× 清水, 稔
|
|||||||
著者(ヨミ) | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19564 | |||||||
姓名 | シミズ, ミノル | |||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 19565 | |||||||
姓名 | Shimizu, Minoru | |||||||
著者所属 | ||||||||
弘前大学教育学部音楽教育講座 | ||||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to reexamine the Japanese term“ Shutai-teki” in music education by referring to the theory of Bin Kimura and McTaggard and the U theory of C. Otto Scharmer, based on the history of philosophy. The Japanese term“ Shutai” was created during the Meiji era while translating the word“subject” in philosophy. Bin Kimura states that“ subject” is the principle of life in general on the time axis. McTaggard's conclusion is that time is not real, which leads our recognized time to be“ created time” with invisible-subjectivity-conscious action and self I as its background. There from, it becomes clear that asking students to be“ Syutai-teki”(used as Active learning) in the educational setting inhibits the original“ proactivity” of the children. From this logical consequence, the significance of music education as a space for creative trial-and-error, utilizing the inherent subjective of the students was discovered. | |||||||
書誌情報 |
弘前大学教育学部紀要 巻 128, p. 27-37, 発行日 2022-10-31 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 0439-1713 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00211590 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
その他のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | The Pitfall of the Japanese Term "Shutai-teki" and the Significance of Music Education: Questioning pseudo-generalized terms from a philosophical perspective | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 弘前大学教育学部 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
値 | Article |